Kjøttdeig Kebab i Stekepanne


Det er ikke så mye å si om dette mat, unntatt at det er rask å lage og er et godt alternativ hvis du ikke bare vil lage taco eller pastasaus med kjøttdeig. Det er også fortere og lettere enn når du vil lage burger fra bunnen av. I tillegg er denne kebab veldig sunn. Den er ikke fullt av konserveringsmidler samme som de ready-to-use burgerer. 

Jeg har lært denne kjøttdeig kebab fra moren min. Hun serverte den med ris og tyrkisk/gresk yoghurt og det var fantastisk! Særlig om vinteren: Det var kaldt og det var snø og jeg kom fra skolen sulten (som vanlig) og da kom dette mat varmt og nettopp-laget foran meg på bordet med varm ris! Hun dryssa Sumac på risen. Det var herlig! Jeg også bruker Sumac. Sumac er en krydder som persiske og tyrker bruker i matlaging. Dere kan lese om hva er Sumac her på engelsk.

Så, lets start! :)

Det passer for 2 personer
Tid: Det tar ca 30 minutter

Du trenger:
  • 350 g Kjøttdeig
  • 1 stor Løk - revet
  • 1 Egg
  • 2 ss Olivenolje
  • 1 ts malt Chili
  • 2 ts malt Sort Pepper 
  • 1 ts malt Kummen
  • 3 ts Biff-krydder 
  • 1 ts malt Gurkemeie
  • 2 ts Sumac pulver (valgfritt) - kan kjøpes fra invadere butikker 
  • 2 stor Tomater - skjært i 2 cm tynne ringer
Slik lager du:
  1. Bland biff, egg, løk og alle kryddere godt. 
  2. Olje en metall ildfast form, legg kebab blandingen i pannen og flate ut til ca 3/4 cm tykk.
  3. Deretter skille kjøttet med en slikkepott i strimler 1 cm bred og 10 cm lang samme som står på bilde.
  4. Sett tomat biter på toppen av kjøttet rundt pannen.
  5. Stek på middels varme i ca 7 til 8 minutter eller til kjøttet og tomatene er kokt, men ikke over kokk, snu de en gang, så begge sider er kokt.
Vanligvis jeg la ikke kjøttkraften tørke helt. Jeg liker den litt saftig. Men du kan la kjøttkraften tørker og koker den til kjøttet er gyllenbrune og serverer det med brun saus.

Enjoy!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar