Pizza med Fersk Basilikum, Mozzarella og Kjøttdeig

I dag plukket jeg vår basilikums. Vi plantet basilikumsfrøene på slutten av vår og nå de har blitt helt fin. De lukte så godt! Vi hadde også Mozzarella og Pizza ost-blanding, så jeg tenkte å lage pizza. Jeg trives en god pizza og film kveld. Forresten liker jeg ikke italienske pizza. Italienske pizza er så tinn og tørr for meg. Jeg liker at bunnen av pizza være litt tykkere og litt fuktig med masse forskjellige ting på toppen! Så, her er min spesialitet pizza som er fult av smak og veldig sunn. 


Basilikum rett fra balkong


























Passelig for 4 personer
Tid: Det tar ca. 1 time

Du trenger:

Pizzadeig
  • 3 dl lunk Vann
  • 1 pose Gjær
  • 2 ts Salt 
  • 3 ss Olje
  • ca. 7 dl Hvetemel (jeg bruker hvetemel og grov melblanding)
For topping
  • 300 g stekt Kjøttdeig
  • 2 ts din favorit Biffkrydder 
  • 1/2 kopp hakket Løk for kjøtdeig  + 1/2 kopp skivet løk for toppen 
  • 1 kopp fersk Basilikum
  • 1 kopp små kuber Paprik
  • 3 ss Tomatpurè
  • 100 g Mozzarella 
  • 350 g revert Gulost  eller pizza ost-blanding 
  • 1 ss Olje 
  • 1 ts malt Muskat 
  • 1 ts svart Pepper 
  • Salt - etter smak 

Slik gjør du:

For Pizzadeig:
  1. Løs opp gjær i vannet og tilsett salt og olje og blend vel.
  2. Tilsett melet gradvis til vannet og arbeid deigen smidig. La deigen heve 30 minutter før utbaking.
For Pizza:
  1. Stek kjøttdeig, biffkrydder og hakket løk i en stekepanne over middels varme i ca. 7 minutter.
  2. Kjevle deigen ut til en ca. 1/2 cm tykk i en smurt oventallerken.
  3. Pensle tomatpureen over hele deigen. 
  4. Del basilikum, skivet løk, paprika over deigen 
  5. Tilsett salt, svart pepper og muskat over hele deigen og topp pizzaen med osten. 
  6. Stek pizzaen i ovensvarme 220 C i 15-20 minutter.
Enjoy! :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar