Hjemmelaget Syltet Rødkål


Jeg liker hjemmelagede syltete grønnsaker; særlig for å spise om vinteren. Å sylte grønnsaker minner meg om gode barndomsminner. Å sylte grønnsaker virker ikke populært i Norge, synes jeg. Men syltete grønnsaker og pickles brukes mye i andre land, særlig i Øst-Europa, ved Middelhavet og i Midtøsten.

En av mine favoritter blant syltete grønnsaker er syltet rødkål. Jeg foretrekker å sylte den fremfor å kjøpe denne og jeg tror også det er sunnere. Det tar ikke masse tid å lage den og det er veldig lett. Hvis dere tenker på en fin julegave til venner og familie, kan dette være løsningen! :-) Man kan sylte ulike grønnsaker med forskjellige smaker og farger, og de blir veldig fine. Ok, let's start!


Se på de fine fargene!



























Tid: Det tar ca. 30 minutter

Du trenger:
  • 1 mellomstor Rødkål - kuttet i biter 
  • 4 kopper Vann
  • 1/2 Kopp Eple Cider Vinaigrette
  • 3 ts Salt
  • 2 Hvitløksfedd
  • Et stort Glass 
Slik gjør du:
  1. Bland vann, salt og vinaigrette i en gryte. Kok ved høye varme. Når blandinger koker, skru av varmen og la den stå til den blir lunken (personlig bruker jeg blandingen litt varmere enn lunken).
  2. Fyll glasset med biter av rødkål - helt tett. 
  3. Hell vann-blandingen i glasset til glasset er helt fullt. 
  4. Lukk lokket og la glasset stå i skapet 4-5 dager (etter lokket åpnes, må glasset stå i kjøleskapet). 

Enjoy! :-)

1 kommentar:

  1. Hei. Takk for kule oppskrifter. Var på fin resturant er om dagen og fikk servert løk syltet med bringebær til entrecote. Da kan man følge denne oppskriften her, kanskje ? Skal prøve, senere i sommer :-)Hilsen Per Øyvind

    SvarSlett