Vietnamesiske Vårruller


Å snakke om sunn og 'clean eating', her kommer min favoritt: Vietnamesiske vårruller er fantastisk til lunsj, en lett middag eller som forrett! De er veldig sunne, uten gluten og fylt med masse ferske grønnsaker. Jeg liker å lage dem på kvelden for å ta med meg dagen etter som matpakke for lunsj. Dere kan lage vietnamesiske vårruller med eller uten reker. Tradisjonelt er det også med svinekjøtt, men siden jeg prøver å være pesco-vegetarianer bruker jeg ikke det. Nøkkelen til en fantastisk vietnamesisk vårrull-opplevelse er dippen, som skal serveres sammen med vårrullene. Uten denne dippen (eller sausen), er de nesten uten smak! Dippen lages med peanøttsmør og er veldig velsmakende. I den opprinnelige oppskriften brukes også Hoisin saus, men den gamle chilisausen er veldig god som erstatning. Også brukte jeg i denne oppskriften mange forskjellige ingredienser. Dere trenger ikke å ha alt samtidig (de som er valgfritt). Ok, let's start!

Tid: Det tar ca 20 minutter
Det passer for 2 personer 

Du trenger:

  • 100 g Reker
  • 1 liten Gulrot - skjær i kort strimler 
  • 1 halv Agurk - skjær i kort strimler 
  • 1 stk Paprika - skjær i kort strimler 
  • 1 bunt fersk Koriander
  • 1 bunt fersk Mynte - kan velge mellom koriander eller mynte eller bruker begge deler 
  • 1 stk Avokado eller Mango - valgfritt og skjær i kort strimler 
  • 1 kopp kokt risnudler - valgfritt
  • 1 stk Salat 
  • 1 pk rispapir 

For dippen:
  • 2 ss Peanøttsmør
  • 1 ss Soyasaus
  • 1 ss Chilisaus - valgfritt 
  • 1 ts sesamolje
  • 2 ss vann
  • 1 hvitsløkfedd - knust 
Slik gjør du det:
  1. Dypp ett rispapir om gangen på en tallerken med lunkent vann i ca. 10 sekunder, til det blir mykt. Pass på at det ikke blir for mykt. 
  2. Legg rispapiret over på en fuktet fjøl.
  3. Legg litt salat på rispapiret og på toppen av salaten legges litt av hver grønnsak (jeg bruker ca. 2 strimler av hver grønnsak), risnudler og noen reker. 
  4. Brett rispapiret over fyllet, brett inn kantene og rull sammen.
  5. Bland alle ingrediensene til dippen i en liten skål.
Dypp vårrullene i peanøttsmør-dippen og Enjoy! :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar