Kuttet ut Kjøttet!



Fra i går kuttet jeg ut kjøtt og jeg er glad for det! :-) Jeg er nå pesco-vegetarianer. Det har vært en stund, som ville jeg gjøre det og det skjedde endelig. Det betyr at jeg spiser fortsatt egg og melkeprodukter og av og til fisk (men i ikke i stor mengde). Jeg prøver å kutte ut fisk også etterhvert.

Men hvorfor gjorde jeg det? Grunner er helsemessig og moralsk!

Helsemessig er det selvfølgelig fordeler og ulemper med å være vegetarianer. Men jeg tror ulemper, slik som jernmangelanemi, kan fjernes hvis man er påpasselig med hva spiser. Det trenger litt selv-læring på begynnelse og litt planlegging. Fordeler med å kutte ut kjøtt er så mange at jeg synes det er verdt innsatsen. Og det er bare på begynnelse og etter hvert blir det mye lettere og mye mindre krevende å være vegeterianer. Flere av helsefordeler med å være vegetarianer er: å ha mindre risiko for å få hjerte- og karsykdommer og visse typer kreft, bedre magebakterier (les her på engelsk), lavere risiko for å utvikle divertikler, og lavere forekomst av hypertensjon, kreft og diabetes, osv.
I dette tilfelle er bearbeidede kjøttprodukter slik som pølse og skinke de verste. World Health Organization (WHO) publiserte i oktober 2015 forskningsfunn som viste at bearbeidede kjøttprodukter kan føre til tarmkreft!

Bilde fra What about Slik: http://whataboutsilk.com/
Moralsk er det også ikke helt å spisse mye kjøtt! Når vi blir vegetarianer, blir det mindre etterspørselen etter kjøtt, hvilket bidrar til at færre dyr blir drept til å bli mat. Dyrene fyller smerte samme som mennesker og det er jo bare trist å drepe så mange av dem på grunn av stor etterspørsel for kjøtt. I tillegg er ikke bærekraftig å spise kjøtt! Å produsere kjøtt bidrar til klimaendring som er nå en veldig alvorlig problem. For å lese mer om moralske problemer med å spise kjøtt, kan dere lese denne artikkel i Dagbladet og denne artikkelen fra i fjor i Aftenposten (Disse artikler er bare to eksempler. Det finnes mange artikler og forskninger for den moralske side).

Men hvordan er det å være vegetarianer og hva man må passer på? Kan dere lese denne interessant artikkel fra Norske Tidsskrift for Ernæring til å begynne med. Det er også mange gode tipser og råder i Norske Vegetar forening.

Her på bloggen min deler jeg også med dere mine tipser, mens jeg går gjennom denne prosessen for læring å spise vegetarianer. I tillegg deler jeg oppskrifter for deilige og enkle mat som er vegetar og er samtidig næringsrik. Allerede mest parten av mine oppskrifter er vegetar.

Prøver dere å bli vegetarianer? Del med meg her hva tenker dere og hva er deres bekymring.
Er dere allerede vegetarianer? Fint hvis dere kan fortelle grunnen til dere velger et slikt kosthold, hvilke effekter dere eventuelt merker på kroppen og hvilke tipser dere har.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar