Hamburgerbrød - Enkelt og Velsmakende


Alle liker hamburger og det gjør jeg veldig mye også. Og jeg synes at hamburgerbrød er en viktig del av en god hamburger for middag. Jeg liker ikke hamburgerbrød som man kan kjøpe på butikker. De er lyse og smaker ikke så god. Jeg foretrekker å lage dem selv. Jeg prøvde mange forskjellige oppskrifter og denne oppskriften er den beste, synes jeg. Det er lett og veldig bra. Endringen som jeg gjorde i den opprinnelige oppskriften er at jeg bruker ikke bare hvetemel. Jeg bruker blanding av hvetemel og grov mel. Så blir ikke så lys og er sunnere. Ok, Let's start!



Tid: Heving tid er 1,30 time + 30 minutter for lage de
Det gjelder 8 hamburgerbrød

Du trenger:
  • 1 pose Gjær 
  • 1 1/2 kopp lunkent Vann
  • 2 ts Sukker
  • 2 ss Olje
  • 1 ts Salt 
  • 4 1/2 kopp Mel - Halv hvetemel og halv grov mel
  • 1 Egg
  • 1/3 ts Safran suget i 3 ts kokt vann - valgfritt
Slik gjør du:
  1. Hell i en skål 1/2 kopp lunkent vann og gjær og sukker. La det sitte i 5 minutter til gjær løser opp.
  2. Tilsett resten av vann og olje i gjær-blandingen. 
  3. Tilsett mel og elt sammen til en passe fast og glatt deig.
  4. Dekk skålen med en kjøkken klut og sett deigen til heving i ca 1 time. 
  5. Del deigen i 8 stykker. Ta en stykke og rund med hendene og legg på et bakepapirkledt stekebrett og flatt den litt. Gjør samme for alle stykker. 
  6. Dekk til og la etterheve i ca 30 minutter.
  7. Pensle med sammenpisket egg som er blandet med safran. 
  8. Stek i forvarm ovn ved 200 C i ca 20 minutter. 
Enjoy! :-) 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar