Ha det Teflon og Non-stick Panner og Gryter



Vi har lest og hørt mange ganger i de siste flere årene at teflonpanner er ikke helt bra å bruke. Jeg vet ikke hvorfor jeg personlig har ikke tenkt på det mye uansett!  Forskere sier at de anbefaler ikke å bruke teflonpanner - særlig gamle panner. Man kan finne mye artikler om meget farlige stoffer at teflonpanner slipper ut under vanlig oppvarming ved bruk av kjøkkenpanner. Disse stoffer fra stekepanner med syntetisk belegg dreper småfugler (TU), så kan det ikke være farlig for oss?! Jeg har lest mange artikler om dette tema. Flere av stoffene, som slippes ut fra teflon, er påvist å være kreftfremkallende, gi reproduksjonsskader, fødselsdefekter eller andre alvorlige skader.

Jeg har lest i Dagbladet at det ble forbudt å produsere, importere, eksportere og omsette forbrukerprodukter og tekstiler som inneholder PFOA i EU fra 2014 (Kan lese hele artikkelen her). Men jeg vil gjerne være på den sikre side og ikke bruke de i det hele tatt. Fordi de er uansett ikke ble helt bevis at nå det er ingen farlig stoff i teflon. Så, sa jeg i går ha det til min teflon-type panner og gryter. Jeg bruker Stainless Steel i stedet for de. Jeg så på forskjellige nettsider og fant ut at Stainless Steel er mer tryg enn alle andre valg, sammen med de som bruker støpejern f. eks.
Le Creuset. Støpejernsgryter er generelt dyre, så jeg bruker mest Stainless Steel! Nå jeg føler meg mye bedre og tenker ikke jeg gir kreft til de som jeg elsker med bruk av teflon! Så glad i mine nye Stailess Steel panne og gryter! :-) 

Jeg håper dere også kaste alle gamle teflon panner og gryter og begynner å bruke stainless steel panner eller støpejernsgryter. Selv om dere er ikke helt enige med alle artikler om dette tema, i det minste det er fint å være på den sikre side! 

Ha fortsatt fantastisk og gledelige øyeblikker!  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar