Vegetar Indisk Ris med Feta Ost

Flere dager siden jeg leste i Aftenposten at det å spise mer enn 500 gram rød-kjøtt per uke betyr høyre risiko for kreft! Og 500 gram er den grensen og Nordmenn bruker gjennomsnitt to ganger mer! Det er ikke bra, synes jeg. Så jeg bestemte å ha mer vegetar oppskrifter her på bloggen min. Dere kan, for eksempel, ha vegetar middag en gang per uke.
Jeg prøve å spise bare vegetar mat (pluss egg og ost) i løpet av uke og vanlig mat med kjøtt på helgene. Det er en lett diet å følge og mye mye sunnere enn å spise kjøtt hver dag. Vegetar mat kan være like velsmakende og spennende som mat med kjøtt. Vi må bare bruke litt tid og lære oss om det! Ja, ja, jeg vet alle er veldig opptatte og har ingen tid, men hvis nå ikke bruker man litt tid og litt penger på sunnere mat, skal bruke masse tid og penger senere hvis man blir dårlig syk!

I dag oppskrift er en skikkelig fin vegetar indisk ris-blanding! Denne risen er super velsmakende og er ikke så sterk. Jeg tilsett ekstra ingredienser til opprinnelige oppskrift for mer smak og næringsrik. Jeg også stekt egg til servering med ris. Ok, Let's start :-)

Tid: Det tar ca. 30  minutter
Det passer for 2 personer 
Du trenger:
  • 1/2 kopp Feta Ost eller Indisk Paneer - for Gluten-fri bruk ikke ost (det blir like velsmakende!)
  • 3 kopper kokt Ris - 1 1/2 kopp ris kokes
  • 2 ss Oliven Olje
  • 1 Løk - hakket 
  • 1/2 kopp hakket Paprika
  • 1 kopp skjært Squash - skjært i små kubber 
  • 1/2 kopp skjært Sopp 
  • 1 ts knust fersk Ingefær eller malt Ingefær
  • 1 Hvitløkfedd - kunst
  • 2 ss hakket fersk Koriander 
  • 2 ts Gram Masala krydder - se her hva er Gram Masala
  • 1 ts Kajennepepper 
  • 1/2 malt Chili 
  • Sukker - en klype 
  • Salt - etter smak 
  • 2/3 kopp Tomatpure 
Slik gjør du:
  1. Varm oliven oljen over middels varme. Tilsett løk til oljen og stek til gylne. 
  2. Tilsett ingefær, hvitløkfedd, koriander, gram masala, kajennepepper, chili, sukker og salt til løken og stek i ytterligere ca 2 minutter. 
  3. Tilsett paprika, squash og sopp til løken og stek i ca 7 minutter. 
  4. Tilsett tomatpureen til grønnsak-blandingen og kok i ca 5 minutter over høy varme til grønnsaker er kokt, men ikke er så myk. Grønnsaker skal være litt sprø. 
  5. Bland ris og ost med grønnsaker-blandingen og koke i ca 2 minutter.
Topp med egg og Enjoy! :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar