Foccacia Brød



Så min forrige oppskrift var en suppe som jeg sa at jeg serverer med foccacia brød. Her er en enkelt og deilig foccacia brød oppskrift som jeg bruker. Denne oppskriften er velidg lett å følge og alle ingredienser har du allerede på kjøkken! Så hvis du har lyst på en varm deilig brød med suppe, denne oppskriften er for deg!  Foccacia brød er også fint til salat og til grill mat! Men best til suppe! :-)



Tid: Det tar ca. 1 time og 40 minutter (1 time til heving)
Du trenger:
  • 1/2 kopp Olivenolje (bruk veldig god olivenolje, det er viktig!) 
  • 2 Hvitløksfedd - finhakket
  • 1 ts tørket Timian
  • 1 ts tørket Rosmarin 
  • 1/2 ts svart Pepper
  • 1 kopp lunket Vann
  • 1 pose Gjær
  • 1/4 ts Honning 
  • 2 1/2 kopp Mel (jeg blander halv hvetemel og halv grov mel) 
  • 1 ts Salt
  • Havsalt - etter smak og behag 
Slik gjør du:
  1. Bland over svak varme olivenolje, finhakket hvitløksfedd, timian, rosmarin og svart pepper. Stek i ca. 5 eller 7 minutter, men før hvitløksfedd brunes og sett til side. 
  2. Løs honning i lunket vann i en bolle.
  3. Løs gjæren opp i honning-vann og la det stå i 5 minutter. 
  4. Tilsett 1 kopp mel og deretter 1/4 av olivenolje-blandingen til gjær-vann-blandingen. Tilsett gradvis hele mel og salt og elt vel. 
  5. Dekk bollen med plastfilm og sett til heving ca 30 min eller.
  6. Smør en langpanne med olje. Hell deigen i formen og trykk den jevnt utover og la den heve igjen i ca 30 minutter. 
  7. Bruk fingertuppene og lag små groper i overflaten over hele focacciadeigen. Smør hele brødet med olivenolje-krydder-blandingen og dryss havsalt. 
  8. Stek brødet på 230 °C midt i ovnen i ca. 20 minutter. 
Enjoy! :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar