Spansk Paella med Kylling og Couscous

I dag var jeg fascinert med denne couscous middagen: så så så rask å lage og samtidig super velsmakende! Jeg liker paella med kylling og ris, men det er like godt med couscous, synes jeg. Særlig når skal en lage mat etter å komme tilbake fra jobb og har ikke så mye tid! Denne paella er min egen versjon, så jeg brukte ikke f. eks. chorizo (prøver å bruke mindre pølse og sånn typer mat), men dere kan tilsette chorizo, hvis dere vil.

Tid: det tar 20 minutter
Passer for 4 personer

Du trenger:
  • 1 1/2 kopp Couscous
  • 3 kopper Kyllingkraft eller Grønsak-kraft 
  • 2 ts Smør 
  • 1 ts malt Kajennepepper 
  • 1 eller 2 ts Smoked Paprika - jeg liker det med 2 ts 
  • 1/2 ts Gurkemeie 
  • 1/2 ts malt Spisskummen 
  • 1 ts malt Hvitløkfedd 
  • 1/3 kopp finhakket Løk 
  • 350 g Kylling biter
  • 1 kopp skjært Gulrot og Grønne Bønner blanding (eller andre ønsket grønnsaksblandinger)  
  • 1 ss Tomatpuré
  • 1/2 kopp Vann
  • 2 ss fersk Sitronsaft 
  • Salt - etter smak
Slik gjør du:
  1. Kok kyllingkraften i en gryte over høy varme. Tilsett couscous. 
  2. Kok couscous i 2 minutter og slå av varmen og sett til side til mest av vann er suget. 
  3. Tilsett i en stekepanne over middels varme smør, kajennepepper, spiskummen, malt hvitløkfedd og løk. Stek i ca. 3 minutter eller til løken er gylne.
  4. Tilsett kylling biter og grønsaker til løk-blandingen og stek i ca. 2 minutter. 
  5. Tilsett tomatpuré og vann til kyllingen og kok i ytterligere ca. 7 minutter eller til kyllingen er helt kokt. 
  6. Bland godt kylling- og grønsaker-blandingen med couscous. Tilsett smoked paprika og dryss sitronsaft og litt ekstra olivenolje og serveres. 
Enjoy! :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar