Moussaka


Moussaka er en av mine favorittmiddager. Moussaka fines i mange varianter, og er opprinnelig en Middlehavsrett. Vanligvis har Moussaka ett lag med potetmos, som er det øverste laget. Men jeg har ikke det i min oppskrift, fordi jeg liker å servere Moussaka med ris (ja, vi liker å ha ris med alt!). Jeg synes det går perfekt med ris. Jeg har også gjort en annen endring fra den tradisjonelle oppskriften. I stedet for å blande hvitløk, tomatpuré, tomatskiver og krydder én etter én, bruker jeg et glass taco-saus! Taco-saus har allerede alle ingrediensene vi trenger for Moussaka og er derfor enklere og raskere. Det vil spare dere en god del tid. Av og til må man prøve å forenkle oppskrifter (når det er mulig).

Forresten, hvis du er vegeterianer, kan du utelate kjøttdeig og bare bruke aubergine og potetmos. Det smaker fortsatt fantastisk, hvis du er en 'aubergine-lover' som meg! :)


Passe for 2 personer
Tid: Det tar ca. 1 time

Du trenger: 

  • 2 store Auberginer
  • 1 Løk - finhakket 
  • 1 Hvitløksfedd - knust 
  • 300 g Kjøttdeig 
  • 1 glass Taco-Saus (ca 200 gram) 
  • 1 1/2 ss Sitronsaft
  • 1 ts Kanel 
  • 1/2 ss av din utvalgte Krydderblanding - jeg bruker Biffkrydder
  • 4 ss Gresk Yoghurt  
  • 1 kopp revet Gulost
  • Salt og svart Pepper - etter smak 
  • Extra virgin Olivenolje - til steking av auberginer
Slik lager du:
  1. Varm ovnen til maks 250 C (stek lenger hvis ovnen din ikke kan varmes så høyt).  
  2. Skjær auberginene i 1cm ringer. Pensle auberginene med olje og strø over salt.
  3. Sett dem inn i ovnen i ca. 10 minutter eller til de er gylne. 
  4. Stek løk på middels varme i 2 minutter. Tilsett hvitløk og stek i ytterligere 2 minutter.  
  5. Tilsett kjøttdeigen til løken og stek til kjøttet er brunt, men ikke for tørr.
  6. Tilsett taco-saus til kjøttblandingen. Deretter tilsettes krydder og sitronsaft, før varmen settes ned til lav varme og blandingen kokes i ca. 10 minutter. 
  7. For å lage moussaka oljes en ildfast form. Ett lag av auberginer legges på bunnen av fatet, og deretter ett lag av kjøttdeigblandingen. Dette repeteres til alle auberginene og kjøttdeig-blandingen har kommet i formen. 
  8. Hell yoghurt over øverste lag og topp med ost. Det hele bakes i en halv time i en ovn som er forvarmet til 200 C.
Enjoy!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar