Favoritt Sjokoladekake - Glutenfri


Det er ikke så mye å si i dag. Jeg liker kake, særlig når er med hyggelige selskap :-) En god kombinasjon! Og jeg elsker sjokolade. Jeg elsker også moreller som er helt møden nå! Moreller kommer rett fra hage! Ekstra små stikkelsbær er også fra vår liten hage.

Fine røde moreller, nettopp plukket!
Så, hva kan jeg si mer? Ah, denne kake oppskrift er gluten-fri! Så bra, ikke sant? :-)   
Forresten, jeg liker ikke veldig søte kaker og derfor min kaker er velsmakende men ikke så søt! :-)

Du trenger:
For kake
  • 2 kopp glutenfri Mel eller mandel Mel
  • 2/3 kopp Sukker
  • 1 Egg
  • 1/3 Smør
  • 1 1/2 kopp Melk
  • 2 ts Bakepulver
  • 1 ts Vaniljesukker
  • 5 ts Kakao pulver
For Glasur
  • 150 g Kokesjokolade (70% Kakao)
  • 2 ss strøsukker
  • 2 ss Kakao pulver
  • 1 1/2 dl Rømme
Slik gjør du:
For kake:
  1. Forvarm ovnen til 200 C. Smør en 24 cm kakeform. 
  2. Bland vel sukker, egg, vaniljesukker, kakao pulver, olje for 3 minutter med en visp.
  3. Tilsett melk og blend ytterligere. 
  4. Bland mel og bakepulver og tilsette til smør-blandingen. 
  5. Hel blanding i kakeformen og stek den i ovnen i ca 30 minutter. 
  6. Sett kaken på en rist til avkjøling
For Glasur:
  1. Brekk sjokoladen i biter opp i en varmefast bolle. 
  2. Sett bollen over en kjele med rolig kokende vann og varm til sjokoladen er smeltet. 
  3. Ta kjelen av platen og la det avkjøles litt
  4. Tilsett sukker, kakao og rømme og visp til det er blandet. 
  5. Smør glasuren over toppen av kaken og pyntes. Jeg brukte moreller for pynt. 
  6. Sett kaken i kjøleskapet til den skal serveres. 
Enjoy! :-) 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar