Hva er Gurkemeie?

Flere dager siden spurte en venn hva er Gurkemeie som bruker jeg av og til i mine oppskrifter. Så tenkte jeg at kanskje det er en god idé å skrive flere setninger om gurkemeie. 

Gurkemeie, Curcumin eller indisk safran hører til ingefærfamilie og er mest produsert i India (http://no.wikipedia.org/wiki/Gurkemeie). Gurkemeie har vært brukt medisinsk og matlaging i lang tid, spesielt i India, Persia, Kina og Indonesia. Jeg bruker gurkemeie for å fjerne dårlig lukt av kjøtt særlig lam og svin kjøttdeig samtidig legge god smak og farge. Jeg tilsetter gurkemeie til varm oljen og steker den for flere sekunder før tilsette løk og kjøtt for ekstra aroma.


Mange leger og forskere mener at gurkemeie forebygge kreft og Alzheimer fordi den inneholder stoffet curcumin. Men det er noe som forskere fortsatt jobber med. Jeg leste at en firma selger gurkemeie piller. Derfor jeg prøvde å finne 'scientifically proven' helsefordeler, som har gurkemeie. Men jeg ikke har funnet noe! Det er mest i indisk eller kinesisk tradisjonelt medisin som ble skrevet om helsefordeler av gurkemeie.

 Jeg bruker selv ofte 'herbal medicine' (for eksempel når jeg er forkjølet) og jeg tror det hjelper mye og er fint. Men jeg tror ikke de hjelper i alle tilfeller. Men en ting er det sikker at gurkemeie har ingen negativ effekt. Og hvis kanskje hjelper å forebygge noe sykdommer, hvorfor ikke bruker i kostholdet vårt. Det er bare fint å ha et variert og sunt kosthold.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar