Thailandsk Reker Pad Thai - Reker og Nudler



Thailands mest kjente retten er Pad Thai. Man kan lage den med enten reker, kylling eller biff. Jeg foretrekker reker. Pad Thai var en av mine favorittretter, da jeg bodde i Asia. Men det var bare en problem med det. I den opprinnelige oppskriften er mye olje og det er ikke veldig sunn. Så jeg prøvde å lage den selv i stedet for å spise det ut. Jeg tror min oppskrift er like god men mye sunnere! :-)


Passer for 2 personer
Tid: Det tar ca 25 minutter

Du treger:
  • 150 g Ris Nudel - jeg bruker Quang Nudler som er min favoritt 
  • 2 Hvitløkfedd - knust 
  • 2 ss brunsukker
  • 3 ss Soyasaus
  • 1 1/2 ss Fiskesaus
  • 1 1/2 ss fersk Sitronsaft 
  • 1/2 ss Chilisaus
  • 3 ss Olje 
  • 20 stor Reker
  • 2 Egg
  • 1/2 kopp skjært Grønn Løk 
  • 1 kopp Bønne Spirer
  • 1/4 knust salte Peanøtter 
  • 2 ss fersk hakket Koriander - til pynt 
Slik gjør du:
  1. Kok nudler etter anvisningen på pakken.
  2. Bland i en skål sukker, soyasaus, fiskesaus, sitronsaft og chilisaus og sett til side.
  3. Tilsett olje til en stekepanne over middels varme. Tilsett hvitløken til olje og stek i 1 minutter.
  4. Tilsett reker, grønn løk, spirer til hvitløken og stek i 2 minutter eller til reker er rosa og kokt.
  5. Tilsett egg til reker-blandingen og bland vel og kok ytterligere i 2 minutter.
  6. Tilsett nudler og saus til reker-blandingen og bland vel ingrediensene.
  7. Serveres varm med peanøtter og koriander eller fersk chili på toppen.
Enjoy! :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar