Yoghurt og Sjokolade Pannekake med Morell Saus


Jeg liker en god frokost. Så, av og til bruker jeg mer tid på det. Da blir det pannekake for frokost! Jeg liker pannekake veldig mye og liker å ha det som middag også. Men jeg foretrekker pannekake med yoghurt enn med melk. Den blir finere synes jeg. I tillegg bruker jeg i denne oppskriften sjokoladepulver for å gi den litt ekstra smak. Nå er også morell sesong, så hvorfor ikke litt ekstra fruktig! :-)
Passer for 2 personer
Tid: Det tar ca. 25 minutter

For Pannekake
Du trenger:
  • 1 kopp Mel (jeg bruker 3/4 Hvetemel og 1/4 Rug Grov blanding)
  • 1/2 ts Bakepulver
  • 1/2 ts Natron eller Baking Soda
  • 1/4 ts salt
  • 1 1/2 ss sukker
  • 1 ss Sjokoladepulver 
  • 1 stort egg
  • 2/3 kopp Gresk Yoghurt
  • 1/3 kopp Vann (eller melk)
  • 1 ss Smør, smeltet og avkjølt
Slik gjør du:
  1. Bland godt mel, bakepulver, natron, salt, sjokoladepulver og sukker i en bolle. 
  2. Bland egg, vann, yoghurt og smør  i en annen bolle. 
  3. Bland egg-blandingen med mel-blandingen. Visp god så røren blir jevn. Om den blir så tykk, kan du ha i litt melk eller vann.  
  4. Smør en stekepannen med en kjøkkenpensel over middels varme. Bland det inn i røren før stekingen begynner. 
  5. Hell så mye røre i om gangen at bunnen blir dekket når du dreier på pannen. 
  6. La pannekaken bli gyllen-brun under og snu den med en spade. Stek videre for flere sekunder.
  7. Gjør det samme hver gang til brukes opp røren. 
For Morell Saus:
Du trenger
  • 1 kopp Morell - uten stein
  • 1/4 kopp Vann
  • 1/2 kopp Sukker
  • 2 ts Maisenna 
  • 1 ss Sitronsaft
Slik gjør du:
  1. Bland morell, vann og sukker i en gryte.
  2. Kok over høy varme i ca. 5 minutter.
  3. Lavere varme (til middels varme) og tilsett maisenna til morell-blandingen. Kok til blandingen blir tykkere.
  4. Slå av varmen og tilsett sitronsaft. 
Enjoy! :-) 


02853375-A760-411A-8728828441B3BEAA-CAD13A3A-5E2B-4605-8DC5102EAEE1177D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar